Met energie aan het werk

De vakantie zit erop, Nederland is weer aan het werk en naar school. De ontspanning van de vakantie zijn we alweer bijna vergeten. Toch wil je graag fit en energiek blijven. Gezond en regelmatig leven helpt, met voldoende slaap, bewegen en gezond eten. En desgewenst iets extra’s voor de zekerheid!

Lekker uitgerust

Slapen is goed. Als we uitgerust zijn functioneert ons lichaam op zijn best. Te weinig slaap zorgt ervoor dat je prikkelbaar bent en je je minder goed kunt concentreren. Daardoor maak je sneller ruzie, vergeet je dingen, en werk je minder efficiënt. En dat zorgt weer voor stress. Zorg daarom voor regelmaat in je slaappatroon: ga op een vaste tijd naar bed en sta op een vaste tijd op. Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon: waar de één genoeg heeft aan zes uur slaap, heeft de ander na acht uur nog niet genoeg. Maar het spreekt voor zich dat voldoende slaap belangrijk is om stress te verminderen.

Lekker bewegen

In de vakantie heeft het sporten waarschijnlijk op een lager pitje gestaan. En dat is helemaal niet erg. Maar probeer het na de vakantie weer op te pakken. Bewegen zorgt ervoor dat in ons lichaam allerlei stoffen worden aangemaakt, waaronder endorfine. Dit wordt ook wel het anti-stress hormoon genoemd. Dus sportschoenen aan en gaan!

Gezond eten

Ook gezond eten is er in de vakantie waarschijnlijk weleens bij ingeschoten. Terwijl gezond en gevarieerd eten veel vitamines en mineralen bevat die energie geven. Bijvoorbeeld de B-vitamines. Die helpen bij de ‘verbranding’ van ons eten. En bij die verbranding komt de energie vrij die je nodig hebt.

Iets extra’s

Wil je zeker weten dat je alle vitamines binnen krijgt die je nodig hebt, dan kun je een multivitamine nemen. Daarin zitten de belangrijkste vitamines en mineralen, het is een complete aanvulling op je dagelijkse voeding.