Gezond eten

Als je gezond eet, dan krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen. Maar hoeveel moet je dan precies eten en wat? Daarvoor heeft het Voedingscentrum de zogenaamde ‘Schijf van Vijf’ opgesteld. Deze Schijf van Vijf gaat uit vijf groepen met verschillende voedingsmiddelen. In elk vak zitten producten die zorgen voor voldoende voedingsstoffen en die bijdragen aan een goede gezondheid. Het advies is daarom om elk dag iets uit elk vak te eten en lekker te variëren.

De vijf groepen:

  1. groente en fruit
  2. brood, graanproducten en aardappelen
  3. vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  4. smeer- en bereidingsvetten
  5. dranken

De aanbevolen hoeveelheden

Of de voeding voldoende vitamines en mineralen bevat is mede afhankelijk van de hoeveelheden die iemand eet. Het Voedingscentrum heeft daarom aanbevolen hoeveelheden voor verschillende productcategorieën opgesteld, gekoppeld aan leeftijdscategorieën. Per leeftijdsgroep gelden de kleinste hoeveelheden voor vrouwen/jongste kinderen en de grootste voor mannen/oudste kinderen.

Onderzoek van het RIVM

Het RIVM brengt in kaart wat Nederlanders precies eten door de zogenaamde Voedsel Consumptie Peilingen (VCP's) uit te voeren. Wat blijkt? Het lukt ons niet om dagelijks te eten volgens de Schijf van Vijf. We eten niet voldoende groente, fruit, peulvruchten en vis. Om zeker te zijn dat je naast de dagelijkse voeding toch alle vitamines en mineralen binnenkrijgt, kun je kiezen voor iets extra's in de vorm van een vitaminesupplement

Altijd iets extra's

De Gezondheidsraad adviseert sommige mensen altijd extra vitamines te nemen, ook al eten ze nog zo gezond. Dit advies geldt omdat deze mensen onvoldoende vitamines uit de voeding halen of zelf onvoldoende aanmaken. Het gaat om de volgende groepen en vitamines:

Groep
 
Vitamine en hoeveelheid
 
Baby's / kinderen

 

- Vitamine K bij borstvoeding, 150 mcg* per dag t/m 3 maanden
- Vitamine D, 10 mcg tot en met 3 jaar

Vrouwen die zwanger willen worden
  
Foliumzuur (vitamine B11), 400 mcg per dag
 
Vrouwen die zwanger zijn


 
- Foliumzuur (vitamine B11), 400 mcg per dag tot
de 10e week van de zwangerschap
- Vitamine D, 10 mcg per dag
 
Vrouwen boven de 50 jaar
 
Vitamine D, 10 mcg per dag
 
Mannen en vrouwen boven de 70 jaar
 
Vitamine D, 20 mcg per dag
 
Mensen die niet voldoende buiten komen of hun huid bedekken
 
Vitamine D, 10 mcg per dag
 
Mensen met een donkere of getinte huid
     
Vitamine D, 10 mcg per dag
 

*mcg = microgram