Voor vitamines en mineralen is in Nederland wettelijk vastgelegd wat er op een etiket móet staan en wat er door de producent gezegd mág worden. Zo staat er dus alles wat je moet weten als je het supplement gaat innemen en staan er geen voordelen van het supplement die niet waar zijn of niet bewezen zijn.

Verplichte informatie is:

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is een gemiddelde dat aangeeft hoeveel we dagelijks van een vitamine of mineraal nodig hebben. De basis daarvoor is de gemiddelde behoefte van de Nederlandse bevolking. Maar we hebben niet allemaal evenveel nodig. Bij de één is het lager, bij de ander hoger. Daarom is de ADH voor de zekerheid wat hoger dan het werkelijke gemiddelde. Zo zou de ADH de behoefte van 97,5% van de bevolking moeten dekken. Een deel van de mensen heeft aan minder dan de ADH al genoeg, 2,5% van de bevolking heeft meer nodig dan de ADH.

Referentie Inname (RI)

Op het etiket van een vitaminesupplement staat de Referentie Inname (RI) weergeven. Dat is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid die in Europa wettelijk is vastgelegd. Het is een gemiddelde referentie inname, die geldt voor het grootste deel van de bevolking, net als bij de ADH.

Gezondheidsclaims

Een gezondheidsclaim is een bewering over een eigenschap of een effect van een bepaalde voedingsstof in een product. Gezondheidsclaims mogen alleen op een verpakking vermeld worden als ze wetenschappelijk bewezen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘calcium draagt bij aan sterke botten’ en ‘vitamine C draagt bij aan een goede weerstand’.

Een gezondheidsclaim en het bijbehorende onderzoek kunnen worden ingediend bij de Europese Warenautoriteit (EFSA). Zij beoordelen per voedingsstof of er genoeg wetenschappelijke onderbouwing is om de waarheid van een gezondheidsclaim aan te tonen. De Europese Commissie keurt vervolgens de gezondheidsclaim goed. Daarna wordt het opgenomen in wetgeving en mag het als claim op verpakkingen en in reclame gebruikt worden.  

In Nederland worden al deze gezondheidsclaims vastgelegd in een database van de Keuringsraad van de KoagKag. De Keuringsraad houdt toezicht op reclame voor gezondheidsproducten, zoals voedingssupplementen. 

Claims on-hold

Wanneer de EFSA nog geen uitspraak heeft gedaan over of een gezondheidsclaim voldoende onderbouwd is, dan staat deze claim ‘on-hold’. De gezondheidsclaim mag in dat geval op verpakkingen en in reclame gebruikt worden totdat het wetenschappelijke bewijs is beoordeeld. Je kunt dit herkennen aan de toevoeging ‘Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating’.

Een gezondheidsclaim kan lang in de on-hold fase zitten, dit kan jaren duren. Op dit moment zijn geldt dit voor kruidensupplementen en botanicals.

Nutrimedia

Aanbieders van supplementen moeten zich aan regels houden. Vooral als je als aanbieder een claims wilt maken en bijvoorbeeld wilt uitleggen waar een supplement goed voor is. Nutrimedia zijn goed op de hoogte van de claimswetgeving en kennen bijvoorbeeld de claims die je mag maken voor botanicals of kruidensupplementen. Meer weten? Kijk op de website van Nutrimedia