Foliumzuur - vitamine B11

Foliumzuur

is een bekende naam in de ‘zwangerschapswereld’. Het is zelfs mogelijk dat je zelfs al wist van de relatie tussen foliumzuur en zwangerschap voordat je überhaupt zwanger was. Wat je wellicht niet wist, is dat foliumzuur ook bekend is als vitamine B11.

Een supplement van 400 mcg foliumzuur wordt aangeraden vanaf minimaal 1 maand voor de zwangerschap, als je bewust zwanger wilt worden, tot en met 8 weken na de conceptie, wat ook wel als de 10e week van de zwangerschap wordt gezien. Dit zorgt ervoor dat het gehalte aan foliumzuur in je bloed hoger is. Een lage hoeveelheid foliumzuur in je bloed is een risicofactor voor het ontstaan van een open ruggetje bij je baby.

Iets langer doorgaan met foliumzuur kan geen kwaad. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit een de kans op vroeggeboorte verkleint en dat het zorgt voor een minder grote kans op zwangerschapsvergiftiging.

Vitamine D

Als je niet zwanger bent geldt voor vrouwen met een lichte huidskleur dat zij 10 mcg vitamine D per dag nodig hebben. Voor niet-zwangere vrouwen met een donkerdere huidskleur en vrouwen die per dag minder dan 15 minuten met onbedekte handen en gezicht buiten zijn, geldt dat zij dagelijks 20 mcg vitamine D binnen moeten krijgen, waarvan 10 mcg uit een supplement.

Zwangere vrouwen wordt geadviseerd dagelijks een supplement van 10 mcg vitamine D in te nemen. Vitamine D helpt je lichaam bij het opnemen van calcium uit je voeding en calcium heb je nodig voor de opbouw en instandhouding van een sterk skelet.

Vitamine A

Vitamine A

is belangrijk voor normale groei. Deze vitamine kun je dus wel gebruiken tijdens je zwangerschap. Tijdens je zwangerschap wordt 800 mcg vitamine A per dag aanbevolen. Dit is 100 mcg meer dan wanneer je niet zwanger zou zijn. De maximaal veilige hoeveelheid is 3.000 mcg per dag.

 

Te veel vitamine A tijdens je zwangerschap is gevaarlijk. Het kan namelijk de baby beschadigen in het begin van je zwangerschap wanneer jij hier vooraf al gevoelig voor was. Omdat lever veel vitamine A bevat raadt de Gezondheidsraad vrouwen af om lever te eten tijdens de zwangerschap. Tijdens je zwangerschap wordt je 800 mcg per dag aangeraden,

  • 110 gram runderlever kan al ruim 11.000 mcg vitamine A bevatten.
  • een boterham met leverworst, smeerworst of paté bevat 1.000 mcg vitamine A

Runderlever bevat dus veel meer dan de absoluut maximum veilige hoeveelheid en ook met meer dan 1 boterham leverworst, smeerworst of paté zit je al aan de hoge vitamine A-kant. Het advies is daarom geen lever tijdens je zwangerschap.

Voor vitamine A geldt dat het allemaal om balans draait. Te veel vitamine A kan gevaarlijk zijn, maar te weinig vitamine A is ook niet goed voor jou en de baby.

Supplementen 

Er zijn 2 vitaminesupplementen die je aangeraden worden:

  1. 10 mcg vitamine D extra tijdens de hele zwangerschap
  2. 400 mcg foliumzuur vanaf minimaal 1 maand voor conceptie en 8 weken na conceptie (dit is de 10e week van de zwangerschap)

Er zijn speciale vitaminesupplementen voor zwangere vrouwen te koop.

Vitamines en mineralen als je zwanger bent

In het overzicht aan de rechterkant van de pagina zie je hoeveel vitamines en mineralen zwangere vrouwen precies nodig hebben per dag.

Tip: wil je multivitamine gebruiken tijdens je zwangerschap? Dat kan! Kies dan voor een supplement met bètacaroteen in plaats van vitamine A. Je lichaam maakt namelijk alleen vitamine A aan uit bètacaroteen als dat nodig is. Zo heb je niet snel te veel vitamine A.