IJzer extra belangrijk voor vrouwen

Volwassen vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen. Dat komt omdat ze meer bloed verliezen als gevolg van de menstruatie en ijzer is een onderdeel van rode bloedcellen.

Sterke botten

Bovendien is het belangrijk om in deze fase de botten zo sterk mogelijk te krijgen. De botopbouw gaat door tot een jaar of 30. Na het 35ste jaar wordt de afbraak geleidelijk groter dan de opbouw; daardoor worden de botten minder stevig. Dit helpt botontkalking na de overgang te voorkomen. Vitamines en mineralen spelen daarbij een belangrijke rol.

Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, geldt een aantal aparte adviezen. 

Supplementen voor vrouwen

Gezond eten is de basis, ook voor vrouwen. Eet je gezond, dan krijg je alle vitamines en mineralen binnen die je op een dag nodig hebt. V

Vrouwen met een donkere of getinte huidskleur, vrouwen die een hoofddoek dragen én vrouwen die onvoldoende buiten komen (minder dan een kwartier per dag) hebben extra vitamine D nodig: 10 microgram per dag.

Vrouwen die lijnen, zeer veel sporten, medicijnen gebruiken of vegetarisch eten moeten wel extra op hun voeding letten. Rook je? Dan heb je een hogere behoefte aan vitamine C, omdat er meer vitamine C wordt afgebroken in het lichaam. Een vitamine C-supplement is dan gewenst, maar stoppen met roken is natuurlijk beter.