Minder energie, evenveel vitamines

Als we ouder worden verandert onze stofwisseling: deze wordt trager. Het gevolg hiervan is dat we minder energie nodig hebben. Toch heeft het ouder wordende lichaam nog wel veel vitamines en mineralen nodig. Daarom is het voor ouderen extra belangrijk om te kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamines en mineralen, zoals zuivel, graanproducten, groente en fruit.

Supplementen voor senioren

Als we ouder worden is de vitamine D-behoefte verhoogd. De Gezondheidsraad adviseert daarom iedereen vanaf zeventig jaar dagelijks een supplement met 20 microgram vitamine D te nemen.

Ongeveer een kwart van de Nederlandse ouderen heeft een vitamine B12-tekort. De belangrijkste oorzaak van dit vitaminetekort bij ouderen is niet de hoeveelheid vitamine B12 in de voeding, maar een verminderde opname van vitamine B12 in de darm. Vitamine B12 moet in de maag worden voorbewerkt voordat het in de darm kan worden opgenomen. Veel ouderen hebben echter last van maagslijmvliesontstekingen waardoor vitamine B12 in de maag niet goed voorbewerkt kan worden en de opname in de darm in het gedrang komt. Vitamine B12 in supplementen kan, voor een klein deel, zonder voorbewerking worden opgenomen. Omdat de opname van vitamine B12 bij veel ouderen verstoord is, is aandacht voor deze vitamine groot belang.

Vitamines en mineralen boven de 70 jaar

In het overzicht aan de rechterkant van de pagina zie je hoeveel vitamines en mineralen mannen en vrouwen boven de 70 jaar precies nodig hebben per dag.