Vitamine B8

Vitamine B8 is onderdeel van het vitamine B-complex en heet ook wel biotine. Vroeger dacht men dat er maar 1 vitamine B was, net als dat er maar 1 vitamine C is. Later bleek die vitamine B uit meerdere werkende vitamines te bestaan. Daarom bestaat het vitamine B-complex nu uit verschillende vitamines met ieder een eigen cijfer.

 

Vitamine B8 speelt verschillende rollen. Vitamine B8:

  • Bevordert je energiestofwisseling
  • Is van belang voor een goed werkend zenuwstelsel
  • Is goed voor je prestatie- en leervermogen.
  • Is belangrijk voor je huid
  • Is goed voor je haar

 

B-vitamines zijn wateroplosbare vitamines; ze zitten in het vocht van voedingsmiddelen. Ze worden direct in je bloed opgenomen, maar als je lichaam ze niet nodig heeft dan verlaten ze je lichaam direct weer via je urine. Je moet er dus voor zorgen dat je regelmatig vitamine B binnenkrijgt.

 

Waar zit het in

Vitamine B8 komt in veel verschillende voedingsmiddelen voor:

  • Eieren
  • Melk
  • Sojaproducten
  • Noten
  • Pinda’s

 

Check de pagina ‘Waar zit het in’ voor meer informatie over vitaminebronnen en de bijdrage van deze vitaminebronnen aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).

 

Hoeveel heb ik nodig

De leeftijdsgroep van 0 tot 5 maanden heeft 4 microgram (mcg) vitamine B8 per dag nodig. Volwassenen hebben 40 mcg per dag nodig. Een overzicht van de vitamine B8-behoefte in de verschillende levensfasen is te vinden bij ‘Hoeveel heb ik nodig?’.

 

Wat is veilig

Er zijn weinig tot geen nadelige effecten bekend van een hoge vitamine B2-inname. Daarom is er geen veilige bovengrens vastgesteld. Wij hanteren een richtlijn van maximaal 5 keer de ADH. Deze richtlijn baseren we op de maximaal veilige bovengrenzen die zijn opgesteld in Nederland, de Europese Unie en de Verenigde Staten.

De gevolgen van een vitamine B8 tekort

Een tekort aan vitamine B8 is zeldzaam, omdat deze vitamine in een veel producten voorkomt. Bij een vitamine B8-tekort ontstaan er verschijnselen als:

  • Huidafwijkingen
  • Tongontsteking
  • Verminderde eetlust
  • Moeheid
  • Spierpijn
  • Bloedarmoede
  • Depressie

 

In rauw kippeneiwit zit een stof, avidine, dat zich bindt aan vitamine B8 waardoor je lichaam het niet meer kan opnemen. Dus als je bijzonder veel rauw kippeneiwit binnenkrijgt kan dit op de lange termijn voor een vitamine B8 tekort zorgen. Avidine verdwijnt uit eieren zodra je ze verhit, gekookte of gebakken eieren bevatten dus geen avidine meer.

 

De gevolgen van teveel vitamine B8

Er zijn geen nadelige effecten bekend van te veel vitamine B8.