Vitamine B1

Vitamine B1 is onderdeel van het vitamine B-complex en heet ook wel cobalamine. Vroeger dacht men dat er maar één vitamine B was, net als dat er maar één vitamine D is. Later bleek die vitamine B uit meerdere werkende vitamines te bestaan. Daarom bestaat het vitamine B-complex nu uit verschillende vitamines met ieder een eigen cijfer.

Vitamine B1 speelt meerdere rollen:

  • Het is goed voor je hart en zenuwstelsel.
  • Het helpt je geheugen en concentratieniveau.
  • Het ondersteunt je energieniveau.

B-vitamines zijn wateroplosbare vitamines, dit wilt zeggen dat ze in het vocht van voedingsmiddelen zitten. Ze worden direct in je bloed opgenomen, maar als je lichaam ze niet nodig heeft dan verlaten ze je lichaam direct weer via je urine. Je moet er dus voor zorgen dat je regelmatig vitamine B binnenkrijgt.

Waar zit het in?

De belangrijkste bronnen van deze vitamine zijn:

  • Graanproducten
  • Varkensvlees

De meeste voedingsmiddelen hebben een laag vitamine B1 gehalte.

Check ‘Waar zit het in’ voor meer informatie over vitaminebronnen en de bijdrage van deze vitaminebronnen aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).

Hoeveel heb ik nodig?

Hoeveel vitamine B1 je nodig hebt, hangt af van de hoeveelheid energie die je nodig hebt. Volwassenen hebben per dag 0,1 milligram (mg) vitamine B1 voor iedere megajoule energie nodig. Een overzicht van de vitamine B1-behoefte in de verschillende levensfasen is te vinden bij ‘Hoeveel heb ik nodig?’.

Voor een volwassen man komt deze hoeveelheid vitamine B1 overeen met een maaltijd bestaande uit 4 opscheplepels aardappelen, 4 groentelepels rode kool en 100 gr  varkenshaaskarbonade.

Wat is veilig?

Er zijn weinig tot geen nadelige effecten bekend over een te hoge vitamine B1-inname. Daarom is er geen veilige bovengrens vastgesteld. Wij hanteren daarom een richtlijn van maximaal 5 keer de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid per dag. Deze richtlijn baseren we op de maximaal veilige bovengrenzen die zijn opgesteld in Nederland, de Europese Unie en de Verenigde Staten.

De gevolgen van een vitamine B1 tekort aan

Een tekort aan vitamine B1 kan leiden tot verschillende gezondheidsproblemen, zoals problemen met:

  • Zenuwstelsel
  • Depressie
  • Verlaagde irritatiedrempel
  • Concentratieproblemen
  • Geheugenverlies
  • Spierzwakte
  • Verminderde reflexen
  • Verminderde eetlust
  • Gewichtsverlies
  • Maagstoornissen

Nadat je een tekort aan vitamine B1 hebt aangevuld verdwijnen de meeste symptomen, maar de problemen met je zenuwstelsel zijn blijvend. De deficiëntieziekte Beriberi is de klassieke vorm van een vitamine B1-tekort.

Een ernstig vitamine B1-tekort kan het gevolg zijn van chronisch overmatig alcoholgebruik gecombineerd met eten dat te weinig vitamine B1 bevat. De psychische stoornissen die bij dit tekort aan vitamine B1 optreden, zoals geheugenverlies, dementie en delirium, worden het Wenicke-Korsakoff-syndroom genoemd.

De gevolgen van te veel vitamine B1

Er zijn geen negatieve effecten van een te hoge inname van vitamine B1 bekend.