Seleen

Seleen is een heel nuttig mineraal, het:

  • ondersteunt je immuunsysteem
  • beschermt tegen de invloed van vervuiling en zonlicht
  • is goed voor je schildklier
  • is goed voor de kwaliteit van sperma

Waar zit het in

Seleen is in bijna alle voedingsmiddelen aanwezig. Vooral deze producten bevatten veel seleen:

  • granen
  • orgaanvlees, zoals lever en nier
  • vis
  • schelpdieren
  • paranoten

Het gehalte seleen in plantaardige producten hangt af van de hoeveelheid seleen die in de bodem zit. Graan bevat over het algemeen meer seleen dan groenten.

Check de pagina ‘Waar zit het in’ voor meer informatie over vitaminebronnen en de bijdrage van deze vitaminebronnen aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

Hoeveel heb ik nodig

De hoeveelheid seleen die voor volwassen mannen en vrouwen is vastgesteld is 65 microgram per dag.

Een overzicht van de seleenbehoefte in de verschillende levensfasen is te vinden bij ‘Hoeveel heb ik nodig?’.

Wat is veilig

De maximale veilige dosis voor seleen is 300 mg seleen per dag. Om dit binnen te krijgen moet je op 1 dag 3 kg rijst of 2,5 kg vlees eten.

De gevolgen van een seleen tekort 

Een tekort aan seleen kan de werking van je hartspier verstoren.

De gevolgen van te veel seleen

Een teveel aan seleen kan ervoor zorgen dat je haar en nagels broos worden, je nagels afbreken en je haar uitvalt.