Kalium

Kalium speelt een belangrijke rol in je lichaam, het:

  • Is goed voor het zenuwstelsel.
  • Helpt bij het behouden van een normale bloeddruk.
  • Speelt een rol bij het behouden van sterke en soepel spieren.

Waar zit het in?

Kalium komt bijna in alle voedingsmiddelen voor. Belangrijke bronnen van kalium zijn:

  • Aardappelen
  • Brood
  • Zuivel
  • Vlees en vleeswaren
  • Groenten

Goed om te weten: wanneer aardappelen en groenten met veel water worden gekookt gaat de kalium hierin verloren. Je kunt je aardappelen en groeten dus beter stomen!   

Check ‘Waar zit het in’ voor meer informatie over mineraalbronnen en de bijdrage van deze mineraalbronnen aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).

Hoeveel heb ik nodig?

Volwassen mannen en vrouwen hebben 3,5 gram kalium per dag nodig. Een overzicht van de kalium-behoefte in de verschillende levensfasen is te vinden bij ‘Hoeveel heb ik nodig?’.

Voor kinderen tot en met 18 jaar verandert de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid per levensfase. Check voor de juiste Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid in iedere levensfase ‘Hoeveel heb ik nodig’.

Wat is veilig?

Voor kalium is geen maximaal veilige dosis opgesteld.

Gevolgen van een kalium tekort

Doordat kalium in veel voedsel voorkomt, is de kans dat je een tekort oploopt terwijl je normaal eet erg klein. Wel kan een kalium tekort ontstaan wanneer je langere tijd diarree hebt of braakt waarbij je veel kalium uit je voedsel verliest. Ook kan een kalium tekort ontstaan wanneer je laxeermiddelen of dieuretica gebruikt.

Symptomen bij een tekort aan kalium zijn onder andere:

  • Spierzwakte
  • Verstoorde hartfunctie
  • Psychische stoornissen, zoals depressie en verwarring

Gevolgen van te veel kalium

Er is weinig bekend over wanneer er sprake is van een teveel aan kalium en wat de gevolgen hiervan zouden kunnen zijn. Je lichaam is meestal zelf in staat ervoor te zorgen dat je de juiste hoeveelheid kalium binnenkrijgt en binnenhoudt. Je nieren zorgen ervoor dat de hoeveelheid kalium in je lichaam constant is

Een teveel aan kalium opnemen via je eten is vrijwel onmogelijk. Maar je zou wel een acute kaliumvergifiting kunnen oplopen wanneer je ineens 18 gram kalium per dag inneemt. en dit teveel aan kalium niet door je nieren direct via je urine wordt afgevoerd. Dit zou in het ergste geval leiden tot een hartstilstand.